Höstens Londonbesök inföll i början av november. Vädret var typiskt engelskt, regn några dagar, solsken en dag och förövrigt gråmulet. Det årliga rallyt mellan London och Brighton för bilar och motorcyklar, tillverkade före 1905 går av stapeln i början av november varje år. Första gången man körde det var 1896. Det året avskaffades nämligen den lag, som föreskrev att alla automobiler som kördes på allmän väg måste föregås av en man med röd flagga. Rallyt kördes på söndag men på lördag var det stor uppställning på Regents Street.
Bilarna är oerhört välskötta och dessutom i mitt tycke väldigt vackra.
Det är påfallande många bilar som inte har tak eller något annat väderskydd för förare och passagerare. Man undrar om det inte regnade på den tiden. Antagligen användes bilen endast när det var vackert väder. Men givetvis finns det varianter med tak.
Det vanligaste styrmedlet var då som nu en ratt men det fanns andra lösningar också. T ex är vissa bilar försedda med en vridbar spak.
Motorerna var inte särskilt stora men i alla fall tillräckliga för att bilen skall kunna ta sig fram med sina passagerare. Här är en tvåcylindrig variant.
Belysning måste man givetvis ha men stearinljus verkar kaske inte vara den optimala lösningen
Man får se många fiffiga varianter på olika tekniska lösningar. Och allt är oerhört välputsat och välfungerande.
Smörjkannor är bra att ha nära till hands.
Det är inte bara bilar som kör rallyt, även de mest fantastiska motorcyklar är med. Visst var det lite mer stil på bönpallen på den tiden.
Här är en mc-variant som styrs med enhandsratt.
Det kommer folk från ett antal olika länder med sina dyrgripar för att delta. Här är en från USA.








Inga kommentarer:
Skicka en kommentar